3 inspirujące kampanie komunikacyjne dla ożywienia zaangażowania pracowników

 

Zaangażowanie pracowników to teraz temat absolutnie priorytetowy w większości organizacji. Na rynku coraz częściej widzimy spotkania i konferencje z zakresu employeer branding a specjaliści do spraw komunikacji dwoją się i troją, by podnieść wskaźniki zaangażowania.

Dzisiaj chcemy przedstawić Wam 3 kampanie, które mogą zainspirować Was do stworzenia wewnętrznej gry komunikacyjnej i odświeżenia strategii w Waszej organizacji.

Inicjatywa H&H’s Milli

Ogólnie wiadomo, że hasła „zarządzanie zmianą” czy  „restrukturyzacja” mogą wywołać swojego rodzaju panikę wśród pracowników. Dzieje się tak dlatego, że większość ludzi jest niekoniecznie otwarta na zmiany – w ich umysłach zmiana oznacza coś niedobrego. Kiedy zatem firma staje w obliczu zmiany – specjaliści do spraw komunikacji mają zawsze ręce pełne pracy.

Przed tego typu wyzwaniem stanął także zespół komunikacyjny firmy telekomunikacyjnej Millicom, która chciała wprowadzić nowe kodeksy postępowania dla swoich pracowników. W pracowaniu innowacyjnej kampanii komunikacji wewnętrznej poproszono brytyjską agencję H&H, a jednym z głównych celów tej kampanii było ożywienie zaangażowania pracowników.

Agencja wpadła na pomysł opracowania specyficznego dla kampanii awatara, który będzie jej ludzką twarzą. Miała to być postać, która spodoba się pracownikom i z którą będą się w jakiś sposób utożsamiać. W ten sposób powstała Millie. Jej zadaniem było przekazać nowe zasady i przepisy, jednocześnie rozpalając pozytywne  emocje odbiorców.

Jak wspomniano na stronie kampanii Millicom „ambicją było, aby pracownicy aktywnie angażowali się w zespół IC, budując dialog, rozmowy i produktywne opinie na temat zachowań etycznych”.

Celem Millie było zatem stać się wewnętrzną twarzą firmy i dzielić się informacjami na temat nadchodzących zmian z pracownikami. Ci – mogli z nią rozmawiać, zadawać jej pytania i czuć się swobodnie – tak jakby rozmawiali z koleżanką z działu.

Wyniki kampanii przerosły oczekiwania twórców.

Zmiany regulaminów i przepisów zostały przekazane w sposób luźny i humorystyczny – bez zbędnego, dyktatorskiego tonu. Specjaliści do spraw komunikacji mogli się w tej kampanii pozycjonować bardziej jako pomocnicy i słuchacze, wrażliwi na głos organizacji – co dało bardzo dobre efekty i zbudowało olbrzymie zaangażowanie.

CHCECIE POCZYTAĆ WIĘCEJ? 

 

Kampania komunikacji wewnętrznej Asendia

Doskonały przykład tego jak zaangażować pracowników, zachęcając ich do udziału w procesie podejmowania decyzji.

Globalna firma pocztowa i wysyłkowa Asendia chciała opracować kampanię, która miała zwiększyć słabnące zaangażowanie i podnieść morale w organizacji. Celem było również, aby pracownicy stali się częścią budowania strategii biznesowej i odgrywali aktywną rolę w kształtowaniu pomysłów oraz innowacji.

Do stworzenia kampanii komunikacyjnej zatrudniono agencję marketingu b2b – The Think Tank. Zadanie było o tyle trudne, że kampania miała przekazać nowe wartości korporacyjne i zaangażować wszystkich zatrudnionych – od Stanów Zjednoczonych po Singapur.

Agencja postanowiła wykorzystać pomysł i wartości zawarte w innej znanej marce – LEGO! Uwielbiane na całym świecie klocki zostały umieszczone w obrazie kampanii, jako swoisty synonim zaufania, życzliwości oraz łatwości użytkowania. Miały pokazać pracownikom, że owe wartości są ważne dla każdego działy – w całej organizacji.

W kampanii zastosowano kilka różnych mediów – poza animowanym filmem, pojawiły się ulotki, broszury, plakaty a nawet zestaw  klocków LEGO dla każdego zespołu.

Pierwsza część kampanii obejmowała również edukację pracowników na temat strategii biznesowej Asendia za pomocą zabawnego quizu. „SuperAsendian” zadał pracownikom pytania wielokrotnego wyboru dotyczące strategii firmy.

Po tym nastąpiła kolejna aktywność angażująca pracowników, zatytułowana „SuperAsendian Challenge”. Do ​​tego wyzwania – pracownicy zostali zgrupowani w zespoły i poproszeni o zaprezentowanie nowych, innowacyjnych pomysłów, które byłyby zgodne ze strategią biznesową organizacji.

Wyniki kampanii były bardzo pozytywne, a sama inicjatywa zyskała ogromne uznanie pośród pracowników. Warto tutaj wspomnieć, iż kampania Asendii zdobyła nagrodę dla Najlepszej Kampanii  Employee Engagement w konkursie Corporate Communications Awards w 2014 roku!

WIĘCEJ 

HSBC’s Employee Engagement

Pamiętacie globalny kryzys finansowy w 2008 roku?  Dotknął on wielu gigantów na rynku, a co za tym idzie – także ich pracowników. HSBC było jedną z takich organizacji.

Większość pracowników HSBC odczuwało całkowity brak zaangażowania, a badanie z 2011 r. wykazało, że tylko 50% zatrudnionych ufa decyzjom wyższego kierownictwa. W pewnym momencie władze HSBC zdały sobie sprawę, że muszą działać szybko, aby odbudować zaufanie, przywrócić dumę i stworzyć pozytywną atmosferę w swojej organizacji.

W ramach kampanii komunikacyjnej uruchomiono platformę  HSBC NOW, poświęconą prezentacji różnych historii pracowników firmy – czyniąc ich bohaterami HSBC. Motywem przewodnim materiałów była przyjaźń, poświęcenie i triumf.

Według danych opublikowanych przez Simply Communicate – średnio odcinek serii miał koło 42 tys odsłon, ale bywają także takie, które obejrzało 80 tys użytkowników. Kluczem do sukcesu było oczywiście wykorzystanie prawdziwych historii i uczynienie zwykłych, często szeregowych pracowników – gwiazdami kampanii.

 

Mamy nadzieję, że powyższe przykłady zainspirują Was do stworzenia nowych pomysłów, które będziecie mogli wykorzystać w waszej organizacji. Pamiętajcie o tym, że efektywna kampania komunikacji wewnętrznej nie może by w dzisiejszych czasach nudna a zaangażowanie pracowników – wymaga nie lada kreatywności.